Nu är den på plats i Rosersberg – Sveriges första moderna helt eldrivna lastbil. Den ska användas i elvägsprojektet och kan nästa år börja gå i vanlig godstrafik och köra post mellan Arlanda och Rosersberg.

Elvägsprojektet eRoadArlanda är nu ännu ett steg närmare att förverkliga elektrifiering av vägar. Det sker genom att lägga ner en skena i vägen som laddar fordonet under resan via en kontaktarm– lite som på en lekbilbana. I projektet utvecklas och testas tekniken och nu är även den första helt eldrivna lastbilen på plats för att fortsätta testerna.
– Det sitter en motor i varje hjul, och strömmen kommer från batteriet som sitter där motorn tidigare fanns. Batteriet laddas av en avtagare som ska sitta under bilen. Det är ett stort steg framåt att vi förbereder för att gå ut på allmän väg, det är en milstolpe, säger Gunnar Asplund, som är upphovsman till tekniken.
eRoadArlandas tester sker i idag på en testbana men planen är att till våren installera och testa 2 km elväg på allmän väg. Skenan läggs ned i vägen, och var femtionde meter finns en anslutning till kablar som går parallellt med vägen. Skenan är uppdelad i sektioner, och via sensorer ska varje sektion känna av när fordonet kommer och slås på. Sedan släcks sektionen när fordonet har passerat.

En italiensk delegation på plats hos ABT-bolagen för att titta på ellastbilen.

En italiensk delegation ifrån motsvarigheten till Trafikverket på plats hos ABT-bolagen för att titta på ellastbilen och elvägen.

Går allt enligt plan kan ellastbilen börja rulla på den allmänna elvägen i augusti-september nästa år. Ellastbilen i försöket ska gå i reguljär godstrafik med tretton turer per dag mellan Postnords stora terminal i Rosersberg och postanläggningen på Arlanda.
Lastbilen kommer från holländska tillverkaren Daf. Den har byggts om av företaget E-traction, även det holländskt, som har utvecklat de elektriska navmotorerna. Hela elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet ligger på cirka 600 kilo. Som jämförelse väger batteriet på en Tesla Model S nära 550 kilo.
Batterivikten är intressant när det gäller elektrifiering av tunga transporter. Det är enkelt att förse lastbilar med eldrift, men ska batteriladdningen räcka för längre transporter krävs mycket stora batterier.

– Vi behöver lätta lastbilar som vi kan lasta mycket. Batterierna och elmotorerna får absolut inte väga mer än motor och drivlina i en vanlig lastbil, och vikten bör sitta på samma ställe för att få samma köregenskaper, säger Fabian Wrede, på ABT som är ett av företagen bakom eRoadArlanda.

Drivs helt på el Märke: Daf Ombyggd av: E-tractions Vikt: 18 ton Last: 6,5 ton Motorer: Två navmotorer som är inbyggda i bakaxeln. Sammanlagd effekt på 226 kilowatt (300 hästkrafter). De väger 500 kilo styck. Batteri: 80 kilowattimmar, vikt 600 kilo. eRoadArlanda: Har en 350 meter lång övningsbana på Arlanda test track där både personbilar och lastbilar med påmonterade kontaktarmar har testats. eRoadArlanda är ett av två elvägsprojekt i Trafikverkets förkommersiell innovationsupphandling som gått vidare för att utveckla och testa tekniken. Bakom elvägsprojektet eRoadArlanda står: Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI, WSP, E-traction, GCT, KTH, Vattenfall, Bilprovningen och Airport City Stockholm (samägt av Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding)

 

‹ Gå tillbaka